Saturday, January 9, 2010

Jati diri dan Assobiah



Semalam aku pergi ke suatu Majlis (dirahsiakan majlis apa..hehe). Dalam majlis tu aku berjumpa ramai kawan2. Tapi aku sedikit kurang selesa duduk dalam majls ni. mana tidak nya, apa yang diorang cakap aku kurang nak paham. Sume kecek klate..pekat pulak tu. mmm..orang kelantan memang macam tu, sealin aku memang kagum dengan orang kelantan yang mempunyai jati diri kenegeriaan yang kuat, kebijakan dalam berpolitik dan semangat kebersamaan yang sungguh utuh dalam kalangan mereka, tapi apa yang kurang adalah sensitiviti terhadap orang disekeliling,bagi aku, secara peribadi kalau ada dalam majlis yang ramai orang dan bukan semua orang kelantan, cakap lah bahasa atau dialek yang mudah diphami semua. kawan aku budak nogori yang duduk sebelah aku asyik tanya kat aku, "apa dia cakap?", "apa?" "ko paham?"... itu lah yang aku rasa terkilan sedikit.Assobiah?? tak lah boleh dikatakan orang kelantan ni assobiah, cuma ada juga sifat-sifat assobiah disitu. Mana tak nya, kalau bersembang, sembang dalam kalangan mereka, makan sesama mereka,tak nak bergaul, mentang-mentang jumpe saing klate!

Balik saje, aku terpikir, knapa negeri lain tak macam tu? aku ni oarng perak tapi loghat nye dah tak bunyi perak pon. Mungkin disebabkan aku kurang bergaul dengan orang perak, mana tak nya, bila masuk asrama start form 1, dah mula bergaul dengan orang perak belah utara, dah mula guna," aku hang" dah lupa dah "keme kome" sedikit demi sedikt hilang. Selain dari tu, mungkin faktor keluarga, abah yang salnya dari Bukit gantang,guna dialek utara. So sikit kurang pekat perok nye. apa pon aku tetap sukakan perak dan sayang kan negeri yang kerajaan nya dirompak lanun. hahahah

No comments:

Related Posts with Thumbnails