Saturday, January 17, 2009

Arena Diskusi Bestari dan Politik Kampus UM





بسم الله الرحمن الرحيم

Sememangnya,kehidupan seharian dipadatkan dengan pelbagai kerja dan aktiviti.jadual senantiasa penuh,tapi untuk mengelakkan blog aku ini daripada dipenuhi sawang-sawang sebab tidak diusik,aku tulis kan sedikit, petanda blog in ada penghuninya.huhu..

Forum Arena Diskusi Bestari(ADIB) 2009

Setelah lebih dari seminngu mempersiapkan diri dengan research dan persembahan untuk forum bertajuk RMK 9,status semasa,cabaran dan tumpua, dua sehari sebelum bertolak ke UM saya diberi tahu bahawa tajuk forum akan diundi dimalam sebelum pertandingan.OMG!!habis tu apa yang kitorang prepare ni macam mana?macam mana apa/macamtu lah..adasedikit salah faham dan tersilap disana dan situ...
Pasrah sahaja teruskan perjuangan,jangan nak salahkan sesiapa...
Alhamdulillah,hari yang dinanti dah tiba dan kami diundi pasukan nombor 2 yang akan berforum esok pagi dengan tajuk diskusi 'pencegahan dan kawalan pencemaran alam sekitar.
Mula-mula aku agak down sebab memang aku takut tajuk alam sekitar..
tapi hadap ja...
Dihari pertandingan dengan kehadiran ramai rakan-rakan UIA dari matrik dan maincamp aku jadi lebih semangat walaupun agak neves...hu
Dah selesai buat persembahan rasa laga sangat,kami terus keluar ke mid n enjoy
malam tu majlis perasmian penutup,dan alhamdulillah UIA disebut oleh pengerusi majlis sebagai Johan UiTm naib dan Um ketiga.Lebih manis kajol dapat best panelist,tapi sayang Zack tak dapat best moderator,walaupun persembahan Zack sangat luar biasa dan he deserve..tapi mungkin tak ada rezki dan UIA tak tengok pun persembahan orang lain,jadi tak bole nak komen..
Malam yang manis buat pasukan UIA juga buat kajol sedikit tercalar bila kereta kajol kena langgar kat luar dewan.Keluar sahaja dewan dengan tergesa-gesa dan kelam kabut,aku orang pertama yang nampak kereta kajol 'kemek' dan ada notis yang ditinggal kan disitu.
kami memang tergamam tapi alhamdulillah dapat diselesaikan dengan baik ahkirnya bila akak yang langgar tu datang dan cakap akan bertanggungjawab..Allah maha adil,disebalik kegembiraan diselitkan sedikit luka agar kita insan tidak leka dan bongkak..huh

Pilihanraya Kampus UM

Aku tak tahu mengapa Allah pilih aku untuk berada dibumi Universiti Malaya tatklala banyak peristiwa yang berlaku disana.Pilihan raya kampus UM sedang berlangsung.

Bermula dengan rasa kagum aku bila masuk pintu gerbang UM(walaupun ini bukan kali pertama masuk UM) dengan "suasana U" di UM seperti yang aku pernan bayangkan waktu kecil bila tenok drama atau tv.UIA suasana nya lain....

Bila masuk, aku nampak banyak poster dan kain rentang yang tergantung diseluruh kawasan UM.Ohh,kagum nya aku sebab aku tak nampak pun dekat UIA ada kain rentang dan poster macam ini.Suasana PRk nya sangat berbeza.

Telahan aku memang tradisi UM,PRk mereka sangat meriah dan budaya politik mereka agak subur disana.Berbanding Uia yang agak lesu.Mungkin disini kekuatan 2 pihak bertembung agak seimbang.

Aku mula tahu UM punya PRk agak 'best' bila aku terbaca 'isu kepala babi' dan 'rasuah' dalam internet.Wahhh..dasyat giler pilihanraya diorang.UIA???

Malam sebelum sebelum bertanding,kitorang pergi diskus di hotel lisa de inn sampai pukul 2.30,bila kitorang balik dan masuk kolej kediaman 12,pak guard tak tahan pun tapi ada sekatan oleh kumpulan pelajar,bertanya nak kemana dari mana?
Dasyatnya Um ni siap ada Rukun Tetangga yang kawal kolej....

Malam kemuncak,semasa Majlis penutup Forum ADIB,sambil menunggu ketibaan VIP dimeja bulat dalam dewan,kami didatangi oleh seorang perempuan.Sangat manis dan tampak begitu yakin,bersalaman dgn kajol,mek,dan nana.Nampak keterampilan macam YB Izzah..
Terus saya terfikir,pengetua kolej ke? VIP ke?..muda nya...
bila ditanya dgn Komiti,katanya tu Calon....
OMG...aku sangat terpegun katanya tu Ayuni...yeke?ayuni??nama yang aku baca dalam tenet pasal rasuah tu...huh..

Klimaknya, bila VIP datang,TNC HEPA Um,dia bagi ucapan dan bercakap tentang pilihanraya UM,rasuah,kepala babi, kempen dan sebagainya..Tak dapat nak diceritakan...
Teruknya....Bingung sekejap...huh hebatnya politik kampus UM ni.no wonder tertulis "UM,producing leaders since 1905"

Keadaan agak kelam kabut,dgn kereta kajol kena langgar,student kolej ada perjumpaan tergempar dgn TNC...
bila keluar dewan dah nampak ramai yang bertudung labuh diluar dwan..mungkin geng ayuni kot....tak tahu la..

Yang penting kitorang naik kereta dan pergi cepat2...
Diluar polis dah buat sekatan jalan...
takutnya...
macam nak ada rusuhan je...haha

apa yang terjadi seterusnya..
tak tahu...

No comments:

Related Posts with Thumbnails